پرش لینک ها
تفاوت ها و شباهت های کفپوش اپوکسی و کفپوش پلی یورتان

بررسی جامع تفاوت ها و شباهت های کفپوش اپوکسی و کفپوش پلی یورتان

کفپوش اپوکسی و کفپوش پلی یورتان :

کفپوش های اپوکسی و پلی یورتان نباید یکسان در نظر گرفته شوند. کفپوش اپوکسی و پلی یورتان شباهت‌هایی دارند، مانند سیستم‌های دو جزئی (یک رزین و یک سخت‌کننده) که وقتی کنار هم قرار می‌گیرند، تحت فرآیند پخت استوکیومتری قرار می‌گیرند تا یک لایه جامد را تشکیل دهند.

هر دو کفپوش پوششی بدون درز و غیرقابل نفوذ می دهند و می تواند به سرعت در مقادیر زیاد اعمال شود، اما این دو کفپوش، نوع از موادی با ویژگی ها و کاربردهای خاص و بسیار متفاوت تشکیل شده اند. 

در این مقاله شباهت ها و تفاوت های این دو کفپوش بررسی شده است.

شباهت های کفپوش اپوکسی و پلی یورتان:

  1. هر دو کفپوش دو جزئی هستند و با مخلوط کردن رزین و هاردنر با یکدیگر قبل از اجرا ساخته می شوند.
  2. هر دو کفپوش را می توان برای محافظت از سطوح مختلف از جمله بتن، فلز، چوب و فایبرگلاس استفاده کرد.
  3. هر دو کفپوش را می توان رنگ آمیزی کرد و آنها را با مواد تزئینی مخلوط کرد تا الگوها و طرح های منحصر به فردی ایجاد شود. 
  4. هر دو کفپوش به دلیل دوام و توانایی محافظت از سطوح در برابر آسیب و سایش ناشی از اصطکاک، ضربه و مواد شیمیایی شناخته شده اند.
  5. هر دو کفپوش را می توان در طیف وسیعی از ضخامت، بسته به کاربرد خاص آن اعمال کرد.
  6. هر دو کفپوش می توانند سطحی بدون درز و صاف ایجاد کنند که تمیز کردن و نگهداری آن آسان باشد.
  7. هر دو کفپوش را می توان در محیط های صنعتی، تجاری و مسکونی استفاده کرد.

با وجود این شباهت ها، پوشش های اپوکسی و پوشش های پلی اورتان از نظر خواص و کاربرد تفاوت های چشمگیری دارند. هنگام انتخاب بین این دو نوع پوشش، مهم است که الزامات خاص پروژه خود را در نظر بگیرید. 

بررسی جامع تفاوت ها و شباهت های کفپوش اپوکسی و کفپوش پلی یورتان

تفاوت کفپوش اپوکسی و پلی یورتان:

  1. مقاومت شیمیایی: هنگام کار در صنایع با اسید سولفوریک (مانند باتری سازی، صنایع نساجی و…)، کفپوش اپوکسی بسیار مقاوم تر از کفپوش پلی یورتان می باشد. کفپوش پلی یورتان انتخاب مناسب تری نسبت به کفپوش اپوکسی در کف سازی برخی صنایع غذایی است که در معرض لاکتیک اسید قرار دارند. به همین دلیل است که بسیاری از شرکت های صنایع غذایی که با شیر، لبنیات و پنیر سر و کار دارند از کفپوش پلی یورتان به عنوان کفپوش نهایی استفاده می کنند. کفپوش های اپوکسی در چنین شرایطی ممکن است دچار خوردگی و زرد شدگی شوند.
  1. دوام: هر دو پوشش اپوکسی و پلی یورتان بادوام هستند، اما پوشش های اپوکسی معمولا سخت تر و سفت تر هستند، در حالی که پوشش های پلی یورتان انعطاف پذیرتر هستند. این بدان معناست که پوشش‌های اپوکسی در برابر خراش و فرورفتگی مقاوم‌تر هستند، در حالی که پوشش‌های پلی اورتان در برابر ضربه و سایر اشکال استرس فیزیکی بهتر مقاومت می‌کنند.
  2. مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش: پوشش های پلی اورتان به طور کلی نسبت به پوشش های اپوکسی در برابر اشعه UV مقاوم تر هستند. این باعث می‌شود که آن‌ها انتخاب بهتری برای کاربردهای خارج از منزل باشند، جایی که قرار گرفتن در معرض نور خورشید نگران‌کننده است، مانند روی عرشه یا مبلمان فضای باز. 
  3. کاربرد: پوشش های اپوکسی برای چسبندگی مناسب نیاز به یک سطح بسیار تمیز و خشک دارند، در حالی که پوشش های پلی اورتان را می توان در محدوده وسیع تری از سطوح اعمال کرد.

    5.زمان پخت: پوشش های پلی یورتان نسبت به پوشش های اپوکسی زمان پخت سریع تری دارند. این بدان معنی است که سطح پوشش داده شده را پس از اجرا می توان زودتر استفاده کرد.

  1. نگهداری: پوشش های اپوکسی نسبت به پوشش های پلی یورتان نیاز به نگهداری بیشتری دارند و برای حفظ دوام و ظاهر خود، ممکن است نیاز به آب بندی مجدد داشته باشند.
  2. بو: پوشش های اپوکسی به طور معمول بوی قوی در هنگام اجرا و پخت دارند، در حالی که پوشش های پلی یورتان بوی ملایم تری دارند.
  3.  مقاومت در برابر دما: پوشش های پلی یورتان نسبت به پوشش های اپوکسی در برابر حرارت مقاوم تر هستند. این باعث می‌شود که برای کاربردهایی که نیاز به قرار گرفتن در معرض دمای بالا نگران کننده است، انتخاب بهتری باشند، مانند اجاق‌های صنعتی یا مبدل‌های حرارتی.
  4. چسبندگی: پوشش های اپوکسی چسبندگی بهتری به سطوح بتنی دارند در حالی که پوشش های پلی یورتان چسبندگی بهتری به سطوح فلزی دارند.
  5. انعطاف پذیری: پوشش های پلی یورتان نسبت به پوشش های اپوکسی انعطاف پذیری بیشتری دارند تا جایی که حالت کشسانی پلی یورتان برخی از ضربات را جذب و دفع می نماید. انعطاف پذیری کفپوش پلی یورتان این موقعیت را فراهم می سازد و که برای سطوحی که در معرض انبساط و انقباض به دلیل تغییرات دما هستند، انتخاب بهتری باشند.

درخواست خرید و مشاهده محصولات

برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با محصولات ما و مشاوره رایگان با شماره 91002662-031 تماس حاصل فرمایید. 

:References

pantherprotective.com.au/blog/flooring/polyurethane-vs-epoxy-floor-coating

ultrasyntecltd.co.uk

www.flowcreteasia.com/our-news/latest-news/pu-vs-epoxy-what-s-the-reason-for-different-resins/

پیام بگذارید

دانلود دیتاشیت ترموپلاستیک الاستومر SIS 8161

برای دانلود اطلاعات محصول لطفا نام و شماره همراه خود را وارد نمایید. 

نام(ضروری)