پرش لینک ها

طیف سنجی فروسرخ (IR Spectroscopy) – بررسی دقیق و کامل

طیف سنجی فروسرخ (IR Spectroscopy)

امواج فرو سرخ در ناحیه ­ای میان امواج مرئی و ماکروویو با طول موج 800-400 نانومتر قرار دارند. در طیف سنجی فروسرخ از معکوس طول موج برای نشان دادن محدوده جذب استفاده می­شود. محدوده جذب مواد آلی از 1000-100 بر سانتی­متر است ولی محدوده معمول برای بررسی جذب فرو سرخ از طول موج 4000-400 بر سانتی­متر است و بررسی­ های فرو سرخ نزدیک و فرو سرخ دور از آن جدا می­شود و در موارد خاصی کاربرد دارند.

با جذب اشعه فروسرخ، چرخش یک گروه عاملی، خمش پیوند یا تغییر طول پیوند رخ می­دهد. مرتبه انرژی که توسط امواج فرو سرخ به ماده وارد می­شود در محدوده  40-8 قرار می­گیرد. پیوندهایی که دارای گشتاور دوقطبی هستند (پیوندهای قطبی) تنها قادر به جذب اشعه فرو سرخ هستند.

شدت جذب به قدرت پیوند قطبی وابسته است و هرچه پیوند قطبی­تر، شدت جذب اشعه فرو سرخ توسط آن بیشتر. پیوندهای غیرقطبی جذب اشعه فرو سرخ نخواهند داشت. خروجی دستگاه­های IR می­تواند بر اساس عبور (T) یا جذب (A) باشد. در رابطه زیر،  توان خروجی و  توان ورودی است.

طیف سنجی فرو سرخ (IR Spectroscopy)

با افزایش تعداد اتم­های یک مولکول، طیف فروسرخ حاصل از آن ترکیب از روابط تئوری انحراف نشان می­دهد. عوامل زیر سبب می­شود که تعداد پیک­های مشاهده شده در طیف کمتر از مقدار محاسبه شده از روابط تئوری شود:

  • فرکانس­های اصلی خارج از محدوده 4000-400 بر سانتی­متر باشد.
  • فرکانس­ها به دلیل ناچیز بودن، توسط دستگاه به عنوان نویز حذف شوند (طیف پیوندهای غیرقطبی).
  • فرکانس­های اصلی به دلیل نزدیکی بیش از حد هم پوشانی کنند.
طیف سنجی فرو سرخ (IR Spectroscopy)

ترکیبات متقارن (دارای پیوندهای متقارن) پیکی در طیف سنجی فروسرخ نشان نمی­دهند. عواملی که موجب افزایش پیک­های مشاهده شده در طیف فروسرخ نسبت به روابط تئوری می­شوند, عبارتند از:

وجود اورتون: در کوانتوم در هر مضرب صحیحی از فرکانس ارتعاش، پیک مشاهده می­شود؛ با افزایش این مضرب، شدت پیک­ها کاهش می­یابد و بعد از مضربی دیگر پیکی مشاهده نمی­ شود.

جفت شدن­ ها: گاهی پیک­های کششی و خمشی با هم جفت می­شوند و پیک­های بیشتری در طیف فرو سرخ مشاهده می­شود. این جفت شدن به دلیل وجود پیوند مشترک اتفاق می افتد.

درخواست خرید و مشاهده محصولات

برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با محصولات ما و مشاوره رایگان با شماره 91002662-031 تماس حاصل فرمایید. 

:References

Infrared Spectroscopy: Fundamentals and Applications, Barbara H. Stuart, John Wiley & Sons, 2004.

پیام بگذارید

دانلود دیتاشیت ترموپلاستیک الاستومر SIS 8161

برای دانلود اطلاعات محصول لطفا نام و شماره همراه خود را وارد نمایید. 

نام(ضروری)