پرش لینک ها
عوامل پخت رزینهای اپوکسی

عوامل پخت رزینهای اپوکسی چیست؟

عوامل پخت رزینهای اپوکسی

یک رزین اپوکسی یا با خود یا با عوامل پخت (عوامل سخت­کننده یا هاردنر) واکنش نشان می­دهد. در حین پخت، رزین و عامل پخت واکنش می­دهند و در نهایت ساختاری شبکه­ای تشکیل می­دهند. عملکرد عوامل پخت می­تواند بصورت کاتالیزوری یا واکنش­گر باشد. در حالت کاتالیزوری، عامل پخت به عنوان یک آغازگر برای هموپلیمریزاسیون رزین اپوکسی عمل می­ کند، که منجر به ایجاد شبکه­ای با پیوندهای اتری می­شود که در زیر نشان داده شده است. معمولاً آمین­های نوع سوم یا اسیدهای لوئیس مانند BF3 معمولاً به عنوان کاتالیزور استفاده می­شوند.

عامل پخت واکنش­گر به عنوان یک مونومر در فرآیند پلیمریزاسیون شرکت می­کند. حلقه اپوکسید مستعد واکنش با طیف گسترده­ای از مواد است. مهم‌ترین گروه از عوامل پخت واکنش ­گر، ترکیبات دارای اتم‌های هیدروژن فعال هستند؛ مانند فنل‌ها، الکل‌ها، تیول‌ها، آمین‌های اولیه و ثانویه و کربوکسیلیک اسیدها.

رایج­ترین هاردنرهای کاربردی برای رزین­های اپوکسی پُلی آمین­ها هستند که شامل پُلی آمین­های آلیفاتیک، پُلی آمین­های آروماتیک و سیکلوآلیفاتیک آمین­ها می­باشد. از دیگر هاردنرهای کاربردی می­توان به پلی آمیدها، پلی آمینوآمیدها، انیدریدها و بازهای مانیخ اشاره نمود. نوع، مقدار و عاملیت هاردنر و همچنین شرایط پخت (دما و زمان پخت) بر روی خواص رزین­های پخت شده اپوکسی تاثیر گذارند.

پلی آمینهای آلیفاتیک، آروماتیک و سیکلوآلیفاتیک

پلی آمین­های آلیفاتیک ویسکوزیته پایین و واکنش پذیری بالایی دارند و بنابراین عمر مفید کوتاهی دارند. از مضرات این نوع آمین­ها می­توان به خورندگی و بوی نامطبوع آنها اشاره کرد. بعلاوه، واکنش بین دی اکسید کربن و رطوبت موجود در هوا منجر به تشکیل آمین کربنات­ها می­شود که در هنگام پخت در رطوبت بالا، این واکنش فرعی ممکن است باعث نقص سطحی در پوشش اپوکسی شود. از جمله آمین­های آلیفاتیک می­توان به دی­اتیلن تترا آمین (DETA)، تری­اتیلن تترا آمین (TETA)، تترا اتیلن پنتامین (TEPA) و متا زایلیلن دی­آمین (MXDA) اشاره نمود.

پلی آمین­های سیکلوآلیفاتیک به دلایل ممانعت فضایی ساختار مولکولی­شان واکنش پذیری کمتری نسبت به آمین­های آلیفاتیک دارند. عمر مفید این نوع آمین­ها طولانی­تر است و معمولاً برای تکمیل فرآیند پخت آنها با اپوکسی به دمایی بالاتر از دمای اتاق نیازمندند. از جمله آمین­های سیکلوآلیفاتیک می­توان ایزوفورُن دی آمین (IPDA)، منتان دی آمین و آمینو اتیل پیپرازین (AEP) را نام برد.

آمین­های آروماتیک معمولاً در دمای محیط به صورت جامد هستند و به همین دلیل به عنوان هاردنر در دماهای بالا مورد استفاده قرار می­گیرند. اپوکسی پخت شده با استفاده از این نوع هاردنرها از ویژگی­های شیمیایی بالایی برخوردار است. آمین­های آروماتیک مشکوک به سرطان زایی هستند و قوانین بین­ المللی مصرف آنها را محدود و در مواردی ممنوع کرده است. از جمله آمین­های آروماتیک می­توان به بِنزیدین، پارا کلرو آنیلین و نفتال آمین اشاره کرد.

در ادامه ساختار و خواص تعدادی از عوامل پخت آمینی پرکاربرد معرفی شده است:

تری اتیلن تترا آمین (TETA)

هاردنر TETA دارای شش گروه عاملی می باشد و نمونه­ های ساخته شده با آن استحکام بالایی دارند. عاملیت بالا و فاصله کوتاه بین عوامل فعال (اتم های هیدروژن متصل به مولکول­های آمین) در این هاردنر موجب شکل­گیری شبکه­ای محکم و قوی پس از پخت می­شود.

متا زایلیلن دی آمین (MXDA)

هاردنر MXDA اگر چه یک پلی آمین آلیفاتیک است ولی بدلیل دارا بودن حلقه آروماتیک بَنزنی، موجب بهبود سختی، استحکام و مقاومت شیمیایی اپوکسیِ پخت شده می­گردد. این هاردنر به راحتی در انواع حلال­ها از جمله آب، اتر و بنزن انحلال­پذیر است. بعلاوه، هاردنر MXDA قابلیت پخت در دماهای پایین­تری نسبت به سایر آمین­های آلیفاتیک را دارد.

ایزوفورُن دی آمین (IPDA)

هاردنر IPDA یک نوع منحصر به فرد از عامل پخت است که ساختار آن هم شامل گروه آمین آلیفاتیک و هم گروه آمین سیکلوآلیفاتیک می­شود. از آنجایی که گروه آمین آلیفاتیک به طور قابل توجهی واکنش پذیرتر از گروه متصل به حلقه است، برای پخت کامل اپوکسی توسط این هاردنر، به حرارات دهی نیاز است. عمر مفید هاردنر IPDA در دمای اتاق طولانی است و برای پخت کامل توسط این هاردنر در دمای اتاق، استفاده از یک شتاب دهنده ضروری است.

درخواست خرید و مشاهده محصولات

برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با محصولات ما و مشاوره رایگان با شماره 91002662-031 تماس حاصل فرمایید. 

:References

Coatings Formulation, B. Müller, U. Poth, Second revised edition, Vincentz Network GmbH & Co. KG, Hanover, 2011.

Handbook of Thermoset Plastics, Chapter 8, W. Brostow, S. H. Goodman and J. Wahrmund, Third Edition, Elsevier Inc, 2014.

پیام بگذارید

دانلود دیتاشیت ترموپلاستیک الاستومر SIS 8161

برای دانلود اطلاعات محصول لطفا نام و شماره همراه خود را وارد نمایید. 

نام(ضروری)