پرش لینک ها

محاسبه میزان هاردنر آمینی برای پخت رزین اپوکسی

در این مقاله به بررسی دقیق و کامل محاسبه میزان هاردنر آمینی برای پخت رزین اپوکسی می پردازیم در ادامه با پایا فام همراه باشید:  

محاسبه میزان هاردنر آمینی برای پخت رزین اپوکسی:

آمین­ها یکی از مهم ترین عوامل پخت کاربردی برای رزین­های اپوکسی هستند. مقدار استوکیومتری آمین موردنیاز برای پخت رزین اپوکسی به راحتی از وزن مولکولی آمین، تعداد هیدروژن­های فعال موجود در ساختار آمین و وزن اکی­والان رزین اپوکسی محاسبه می­شود. معمولاً حتی هنگامی که ساختار شیمیایی آمین مشخص نباشد (مثلاً در مورد عوامل پخت اختصاصی)، اکی­والان آمین یا وزن اکی­والان هیدروژن فعال عموماً توسط تامین کننده ارائه می­شود.

هنگام اختلاط رزین اپوکسی و هاردنرهای آمینی، استفاده از مقدار صحیحی از هاردنر برای وزن معینی از رزین از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا تعیین­کننده خواص نهایی پس از پخت است. بویژه در مواردی که ترکیبی از رزین­های اپوکسی یا ترکیبی از هاردنرهای آمینی مختلف مورد استفاده قرار می­گیرد، محاسبه میزان هاردنر موردنیاز برای پخت کامل رزین ضرورت می­یابد. 

مبنای تعیین نسبت وزنی به “وزن اکی­والان ” مواد واکنش دهنده بستگی دارد. وزن اکی والان به عنوان وزنی از ماده که حاوی یک مول گروه واکنشی است، تعریف می­شود.  

وزن اکیوالان اپوکسی (Epoxy Equivalent Weight - EEW)

طبق تعریف وزن اکی والان اپوکسی (EEW) به میزان وزنی از رزین اپوکسی که شامل یک مول گروه اپوکسی می­شود، گفته می­شود. واحد EEW در سیستم SI ، گرم بر اکی­والان است.

مثال: رزین اپوکسی حاوی گروه­های اپوکسی است که در واکنش با عامل پخت یک ساختار شبکه­ای تشکیل می­دهد. اگر وزن اکی والان یک رزین اپوکسی (g/eq) 150 باشد، بدین معنی است که 150 گرم از این رزین حاوی یک گروه اپوکسیدی واکنش­پذیر است. همچنین ممکن است به این معنی باشد که 300 گرم از این رزین دارای دو گروه اپوکسیدی باشد، یعنی برای وزنی معادل 150 گرم، یک گروه اپوکسی وجود دارد. برخی از رزین­های اپوکسی ممکن است دارای 3 یا 4 گروه اپوکسی واکنش پذیر باشند، اما وزن اکی­والان آن هنوز نشان دهنده وزن رزینی است که یک گروه واکنشی دارد.

وزن اکیوالان هیدروژن آمینی (AHEW)

طبق تعریف وزن اکی­والان هیدروژن آمینی، به میزان وزن برحسب گرم از هاردنر که شامل یک مول هیدروژن فعال (گروه N-H) می­باشد، گفته می­شود. از تقسیم جرم مولکولی هاردنر بر تعداد اتم­های هیدروژن فعال می­توان وزن اکی­والان هیدروژن آمینی یک هاردنر را بدست آورد. واحد AHEW در سیستم SI ، گرم بر اکی­والان است.

Amine hydrogen equivalent weight (AHEW) = (Amine molecular weight/ Number of available hydrogen)

مثال:

محاسبه میزان هاردنر آمینی برای پخت رزین اپوکسی

Triethylenetetramine (TETA)

با توجه به این­که جرم مولکولی تتا (Triethylenetetramine) 142 است و تتا شامل 6 عدد هیدروژن آمینی فعال می باشدAHEW  آن برابر است با:

AHEWTETA=   7/23=6÷142

مثال: یک هاردنر آمینی دارای گروه­های واکنش دهنده N-H است که قادرند با گروه اپوکسی واکنش نشان دهند. اگر وزن اکی­والان یک آمینg/eq) ) 30 بیان شود، بدین معنی است که 30 گرم از این هاردنر دارای یک اتم هیدروژن فعال است یا 60 گرم از آن دارای دو هیدروژن فعال است یا 90 گرمِ آن دارای سه هیدروژن فعال است.

توجه: یک گروه NH2 بر روی یک مولکول آمین  برای آن 2 گروه N-H در نظر گرفته شده است.

قسمت در هر 100 قسمت از رزین (phr: parts per hundred resin)

طبق تعریف phr ، وزن هاردنر موردنیاز به ازای هر 100 گرم از رزین اپوکسی است. در نتیجه از آنجایی که واکنش استوکیومتری اپوکسی با هاردنر از نظر مولی یک به یک (یک مول رزین و یک مول هاردنر) است، در نتیجه میزان هاردنر مورد نیاز برای 100 گرم رزین از رابطه زیر محاسبه می­گردد:

phr = {AHEW * 100} / EEW

مثال: ترکیب یک رزین با وزن اکی­والان اپوکسی (g/eq) 150 با یک هاردنر آمینی با وزن اکی­والان هیدروژن آمینی (g/eq) 30 در نظر گرفته می­شود. برای واکنش کامل رزین و هاردنر مهم است که یک اکی­والان اپوکسی با یک اکی­والان آمین واکنش نشان دهد.

  • یک اکی­والان اپوکسی 150 گرم وزن دارد.
  • یک اکی­والان آمین 30 گرم وزن دارد.
  • نسبت اختلاط اپوکسی به هاردنر مقداری ثابت و برابر با 5 به 1 است. (این نسبت اختلاط را می­توان به چندین روش مختلف بیان کرد: 50 گرم اپوکسی برای 10 گرم آمین. 20 گرم آمین برای 100 گرم اپوکسی)
  • در صنعت رزین معمول است که از واحد phr برای مشخص نمودن نسبت اختلاط استفاده می­شود؛ در این ترکیب نسبت اختلاط phr 20 است (20 قسمت وزنی از آمین در 100 قسمت وزنی از رزین).

مثال: یک سیستم اپوکسی حاوی 30 گرم رزین (با وزن اکی والان(g/eq) 150) و 70 گرم پرکننده است. ترکیب این رزین با هاردنر آمینی دارای وزن اکی والان(g/eq) 30 مدنظر است.

  • از آنجا که اپوکسی تنها 30 درصد جزء اول را تشکیل می­دهد، وزن اکی­والان اپوکسی جزء اول برابر با (g/eq)500 خواهد بود.
  • برای ترکیب مناسب جزء اول با هاردنر آمینی دارای وزن اکی والان (g/eq) 30 ، phr 6 هاردنر موردنیاز است.

مثال: ترکیب هاردنر آمینی خطی تری اتیلن تترا آمین یا همان تتا با رزین اپوکسی 828 کره ((KER 828 موردنظر است. (AHEW=24 و EEW = 190 g/eq)

  • مقدار هاردنر تتا مورد نیاز به صورت زیر محاسبه می شود:

phr = [ {AHEW * 100} / EEW] =24*100/190 = 12.6 gr

6/12 گرم هاردنر تتا به ازای هر 100 گرم رزین اپوکسی 828 کمهو کره نیاز است.

در صورت نیاز به محاسبه میزان هاردنر برای سیستم های ترکیبی و ثبت سفارش با واحد فنی شرکت تماس حاصل فرمایید.

درخواست خرید و مشاهده محصولات

برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با محصولات ما و مشاوره رایگان با شماره 91002662-031 تماس حاصل فرمایید. 

:References

Epoxy adhesive formulations, E. M. Petrie, McGRAW-HILL Inc., United States of America, 2006.

Coatings Formulation, B. Müller, U. Poth, Second revised edition, Vincentz Network GmbH & Co. KG, Hanover, 2011.

پیام بگذارید

دانلود دیتاشیت ترموپلاستیک الاستومر SIS 8161

برای دانلود اطلاعات محصول لطفا نام و شماره همراه خود را وارد نمایید. 

نام(ضروری)