پرش لینک ها
مواد اولیه پاک کننده رنگ

معرفی و بررسی دقیق مواد اولیه پاک کننده رنگ

مواد اولیه پاک کننده رنگ :

معرفی:

مواد اولیه اجزای سازنده هر محصولی هستند و پاک کننده های رنگ نیز از این قاعده مستثنی نیستند. کیفیت و ترکیب مواد اولیه اثر بخشی و ایمنی یک پاک کننده رنگ را تعیین می کند. در این مقاله، در مورد مواد اولیه مختلف مورد استفاده در پاک کننده رنگ بحث می شود و بر روی پروپیلن کربنات به عنوان یک ماده محبوب در بسیاری از پاک کننده های رنگ است، تمرکز خواهد شد. 

مواد اولیه چیست؟

مواد اولیه مواد طبیعی یا مصنوعی هستند که برای تولید محصول نهایی استفاده می شوند. در مورد پاک کننده رنگ، از مواد اولیه­ای برای ساخت ماده پاک کننده فعال استفاده می شود که آلودگی، کثیفی و سایر آلودگی ها را از سطوح رنگ شده پاک می کند. مواد اولیه مورد استفاده در پاک کننده رنگ را می توان به دو دسته حلال ها و سورفکتنت ها طبقه بندی کرد.

حلال ها:

از حلال ها برای حل کردن یا رقیق کردن مواد دیگر استفاده می شود. در پاک کننده رنگ، از حلال ها برای حل کردن و از بین بردن بقایای رنگ، لکه ها و سایر آلاینده ها استفاده می شود. حلال ها می توانند آلی یا معدنی باشند. حلال های آلی از مواد پتروشیمی و حلال های معدنی از مواد معدنی به دست می آیند. رایج ترین حلال های آلی مورد استفاده در پاک کننده های رنگ عبارتند از:

  • استون
  • اتانول
  • ایزوپروپیل الکل
  • متیل اتیل کتون (MEK)
  • تولوئن
  • زایلن

حلال های معدنی شامل آب، آمونیاک و اسیدهای مختلف می باشد. هر حلالی نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارد و انتخاب حلال به نوع رنگ، نوع سطح و نتیجه تمیزکاری مورد نظر بستگی دارد.

مواد اولیه پاک کننده رنگ

سورفکتنت ها:

سورفکتانت ها ترکیباتی هستند که کشش سطحی مایع را کاهش می دهند و به آن اجازه می دهند راحت تر پخش شود. در پاک کننده رنگ، از سورفکتانت ها برای امولسیون کردن کثیفی استفاده می شود که حذف آنها را آسان تر می کند. سورفکتانت ها می توانند آنیونی، کاتیونی یا غیر یونی باشند. سورفکتانت های آنیونی دارای بار منفی، سورفکتانت های کاتیونی دارای بار مثبت و سورفکتانت های غیریونی بدون بار هستند. متداول ترین سورفکتانت های مورد استفاده در پاک کننده رنگ عبارتند از:

  • آلکیل بنزن سولفونات
  • آلکیل اتوکسی سولفات
  • آلکیل فنول اتوکسیلات
  • اکسید آمین
  • سدیم لوریل سولفات (SLS)
  • سدیم لورت سولفات (SLES)

باز هم انتخاب سورفکتانت به نوع رنگ، نوع سطح و نتیجه تمیز کردن مورد نظر بستگی دارد.

کاربرد پروپیلن کربنات در مواد اولیه پاک کننده های رنگ :

پروپیلن کربنات:

پروپیلن کربنات یک حلال بی رنگ، بی بو و غیر سمی است که در طیف وسیعی از کاربردهای صنعتی و مصرفی استفاده می شود. در پاک کننده رنگ، پروپیلن کربنات به عنوان یک حلال برای حل کردن و حذف بقایای رنگ، به ویژه آنهایی که به سختی با حلال های دیگر حذف می شوند، استفاده می شود. پروپیلن کربنات یک ترکیب آلی است که از پروپیلن اکساید، که خود از پروپیلن، محصول جانبی پالایش نفت، مشتق شده است، به دست می آید.

پروپیلن کربنات دارای مزایای متعددی نسبت به حلال های دیگر است. فراریت کمی دارد و بخارات مضر آزاد نمی کند. همچنین زیست تخریب پذیر است و به آلودگی هوا کمک نمی کند. پروپیلن کربنات نقطه جوش بالایی دارد، به این معنی که می توان آن را در دماهای بالا بدون جوش یا تبخیر استفاده کرد. همچنین خورنده نیست و به سطوح رنگ شده آسیب نمی رساند.

نتیجه:

مواد اولیه جزء مهمی از پاک کننده های رنگ هستند و کیفیت و ترکیب آن ها نقش مهمی در تعیین اثربخشی و ایمنی محصول دارد. حلال ها و سورفکتنت ها دو دسته اصلی مواد اولیه مورد استفاده در پاک کننده های رنگ هستند. پروپیلن کربنات یک حلال محبوب است که در بسیاری از پاک کننده های رنگ به دلیل سمیت کم، نقطه جوش بالا و زیست تخریب پذیری آن استفاده می شود. در انتخاب رنگ پاک کن باید به نوع رنگ، نوع سطح و نظافت مورد نظر توجه داشت.

درخواست خرید و مشاهده محصولات

برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با محصولات ما و مشاوره رایگان با شماره 91002662-031 تماس حاصل فرمایید. 

:References

پیام بگذارید

دانلود دیتاشیت ترموپلاستیک الاستومر SIS 8161

برای دانلود اطلاعات محصول لطفا نام و شماره همراه خود را وارد نمایید. 

نام(ضروری)