پرش لینک ها
کارایی مخلوط اپوکسی

تاثیر نوع رزین اپوکسی، هاردنرها و رقیق کننده های مختلف بر روی کارایی مخلوط اپوکسی

در این مقاله به بررسی دقیق و کامل تاثیر نوع رزین اپوکسی، هاردنرها و رقیق کننده های مختلف بر روی کارایی مخلوط اپوکسی می پردازیم در ادامه با پایا فام همراه باشید:  

تاثیر نوع رزین اپوکسی، هاردنرها و رقیق کننده های مختلف بر روی کارایی مخلوط اپوکسی

بررسی ویسکوزیته سه رزین مختلف بیس فنل A، بیس فنل F و ترکیب این دو رزین

ویسکوزیته رزین بیس فنل A به تعداد واحدهای تکراری و وزن مولکولی آن بستگی دارد. رزین بیس فنول F دارای ساختاری مشابه رزین بیس فنول A می­باشد، با این تفاوت که دو گروه متیل که به کربنی که بین حلقه­های بنزنی قرارگرفته با هیدروژن جایگزین شده است. رزین اپوکسی بیس فنول نوع F دارای وزن مولکولی کمتر از رزین بیس فنول نوع A می باشد و در نتیجه ویسکوزیته کمتری دارد. ترتیب ویسکوزیته سه رزین بصورت زیر است:

DGEBA> DGEBAF> DGEBF  

هاردنرها و اثر آن ها بر روی ویسکوزیته مخلوط اپوکسی (کارایی مخلوط اپوکسی):

ترکیب­های دارای عوامل فعال که می توانند با گروه­های اپوکسی واکنش دهند به عنوان هاردنر و یا عوامل پخت شناخته می­شوند. هاردنرهای مختلفی برای پخت رزین­های اپوکسی کاربرد دارند که مهم­ترین آنها آمین­های آروماتیک، آلیفاتیک، انیدریدها و پلی آمیدها طبقه بندی شده است. مولکول­های هاردنر معمولاً خیلی کوچک­تر از مولکول­های رزین هستند و افزودن آنها به رزین، ویسکوزیته مخلوط را بسته به ویسکوزیته، شکل هاردنر و نسبت استوکیومتری استفاده شده در مخلوط کمتر می­کند. مقایسه ویسکوزیته تعدادی از هاردنرهای مختلف در ادامه آمده است:  

TMDA<MXDA<IPDA<CTMDA<TETA<TDMAP

رقیق کننده ها و اثر آن ها بر روی ویسکوزیته مخلوط اپوکسی (کارایی مخلوط اپوکسی):

گاهی ممکن است برای کاهش ویسکوزیته مخلوط نیاز به استفاده از رقیق­ کننده باشد. رقیق ­کننده ­ها برهم کنش بین مولکول­های رزین اپوکسی را ضعیف می کنند و ویسکوزیته مخلوط را کاهش می دهند. دو نوع کلی رقیق کننده وجود دارد: رقیق کننده واکنش­گر و رقیق ­کننده غیر واکنش­گر

رقیق­ کننده­ های غیر واکنش­گر (کارایی مخلوط اپوکسی):

رقیق کننده­ های غیر واکنش­گر شامل هیدروکربن­ های آروماتیک مانند تولوئن یا زایلن، دی بوتیل فتالات، استایرن و ترکیب­های مختلف فنولی می­باشد که در واکنش بین اپوکسی و هاردنر شرکت نمی­کنند.

رقیق­ کننده ­های واکنش­گر (کارایی مخلوط اپوکسی):

رقیق کننده­های واکنش­گر را می­توان به دو دسته رقیق­ کننده­ های بر پایه اپوکسی و رقیق­کننده­های غیر اپوکسی تقسیم نمود. رقیق­ کننده های واکنش­گر دارای گروه­های اپوکسی، تاثیر زیادی بر روی خواص رزین اپوکسی دارند. رقیق کننده­ های واکنش­گر بصورت شیمیایی به رزین متصل شده و به همین دلیل، دارای فراریت کمتری هستند و نسبت به رقیق­ کننده­های غیر واکنش­گر سازگاری بیشتری با محیط زیست دارند.

وزن مولکولی رقیق کننده نیز بر ویسکوزیته مخلوط رقیق کننده/ اپوکسی تاثیر می­گذارد. وزن مولکولی کمتر رقیق کننده سبب ویسکوزیته کمتر مخلوط می­شود.

تاثیر نوع رزین اپوکسی و هاردنرها و رقیق کننده های مختلف بر روی عمر مفید مخلوط اپوکسی (کارایی مخلوط اپوکسی) :

مدت زمانی که برای مخلوط رزین اپوکسی/ هاردنر/ رقیق کننده مورد نیاز است تا سخت شوند را عمر مفید (Pot Life) می ­نامند. هاردنر TETA یک آمین آلیفاتیک دارای 6 شش گروه عاملی است که عمر مفید کوتاهی دارد. افزودن رقیق­کننده عمرمفید را افزایش می­دهد. دو هاردنر CTMDA و IPDA دارای عمر مفید طولانی­تری هستند. افزایش عمر مفید در هاردنر IPDA تا حدی به علت ممانعت فضایی ایجاد شده توسط حلقه آروماتیک می­باشد. هاردنر CTMDA یک آمین آلیفاتیک است که با جایگزینی اتم­های هیدروژن با گروه­های متیل، فعالیت آن کاهش یافته است.

در صورتی که در رابطه با مقاله تاثیر نوع رزین اپوکسی، هاردنرها و رقیق کننده های مختلف بر روی کارایی مخلوط اپوکسی و مباحث فنی دیگر سوالی دارید. لطفا با واحد فنی شرکت پایا فام  تماس حاصل نمایید و از راهنمایی فنی ما استفاده نمایید. 

درخواست خرید و مشاهده محصولات

برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با محصولات ما و مشاوره رایگان با شماره 91002662-031 تماس حاصل فرمایید. 

:References

Effects of epoxy, hardener, and diluent types on the workability of epoxy mixtures, E. O. Ozgul, M. H. Ozkul, Construction and Building Materials, 2018.

پیام بگذارید

دانلود دیتاشیت ترموپلاستیک الاستومر SIS 8161

برای دانلود اطلاعات محصول لطفا نام و شماره همراه خود را وارد نمایید. 

نام(ضروری)