پرش لینک ها

بررسی دقیق میکروسکوپ الکترونی روبشی( Scanning Electron Microscopy)

بررسی دقیق میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM):

میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM):

میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) یک تکنیک تصویربرداری قدرتمند است که برای مطالعه سطح طیف گسترده ای از مواد استفاده می شود. در میکروسکوپ الکترونی روبشی، یک پرتو متمرکز از الکترون‌ها بر روی سطح نمونه اسکن می‌شود و برهمکنش بین الکترون‌ها و نمونه، سیگنال‌های مختلفی تولید می‌کند که می‌تواند برای تولید تصویر بسیار دقیق از توپوگرافی سطح استفاده شود.

میکروسکوپ الکترونی روبشی با استفاده از تفنگ الکترونی برای تولید پرتویی از الکترون های پرانرژی کار می کند. این پرتو با استفاده از یک سری لنزهای الکترومغناطیسی بر روی نمونه متمرکز می شود. هنگامی که پرتو الکترونی با نمونه برهمکنش می‌کند، سیگنال‌های مختلفی از جمله الکترون‌های ثانویه، الکترون‌های پراکنده برگشتی تولید می‌شوند.

الکترون‌های ثانویه، الکترون‌های کم‌انرژی هستند که در اثر برخورد پرتو الکترونی اولیه از سطح نمونه خارج می‌شوند. از سوی دیگر، الکترون‌های پراکنده برگشتی، الکترون‌هایی با انرژی بالا هستند که از سطح نمونه به عقب بازتاب می‌شوند. این سیگنال ها را می توان شناسایی کرد و برای ایجاد تصویری از سطح نمونه استفاده کرد.

میکروسکوپ الکترونی روبشی درحال حاضر به طور گسترده در مراکز دانشگاهی و صنعتی کاربرد دارد. این آزمون داده ­های بسیار کاربردی در راستای مشخصه­ یابی مواد در زمینه علوم مختلف از جمله مهندسی مواد و متالورژی، شیمی، مهندسی پلیمر، زیست ­شناسی و … فراهم می ­آورد. این آزمون به ویژه برای مطالعه مورفولوژی مواد و نمونه های بیولوژیکی در بزرگنمایی ها و وضوح های بالا، معمولاً از چند نانومتر تا ده ها میکرومتر مفید است.

از جمله مهم ترین کاربرد های این دستگاه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سنجش اندازه ذره­ ها در نمونه
  • بررسی ریخت­ شناسی بخش­ های سازنده و تخلخل­ ها
  • بررسی سطح شکست و ارزیابی علت ایجاد شکست
  • بررسی حضور فازهای مختلف در ساختار نمونه
  • بررسی گسترش ترک­ ها و مسیر انتشار آن­ها نسبت به اجزای ساختاری
  • ارزیابی میزان خوردگی سطح نمونه 
  • بررسی سطح مقطع
 

کاربرد میکروسکوپ الکترونی روبشی در پلیمرها:

کاربرد میکروسکوپ الکترونی روبشی در پلیمرها:

از آنجا که پلیمرها به طور معمول از واحدهای کربنی و غیرفلزی تشکیل شده اند، نارسانا هستند، برای بررسی آنها با میکروسکوپ الکترونی نیاز به پوشش طلا است. با میکروسکوپ الکترونی روبشی می ­توان ذره­ هایی تا اندازه 100 نانومتر را بررسی نمود، اما جهت بررسی ذرات دارای ابعادی کمتر از این اندازه نیاز به میکروسکوپ الکترونی عبوری (TEM) دارد.

میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) ابزاری قدرتمند برای مطالعه مورفولوژی و ساختار مواد پلیمری است. پلیمرها به طور گسترده در صنایع مختلف مانند بسته بندی، ساخت و ساز و الکترونیک استفاده می شوند و خواص آنها به ریزساختار و مورفولوژی آنها بستگی دارد. میکروسکوپ الکترونی روبشی می تواند اطلاعات ارزشمندی در مورد ریزساختار پلیمرها، مانند بلورینگی، مورفولوژی و توزیع اندازه آنها ارائه دهد.

یکی از مزایای میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) برای شناسایی پلیمرها وضوح بالای آن است. SEM می تواند به وضوح در محدوده چند نانومتر دست یابد که امکان مشاهده دقیق ریزساختار پلیمر را فراهم می کند. به عنوان مثال، این آنالیز می تواند برای بررسی مورفولوژی ترکیبات، کامپوزیت های پلیمری و همچنین توزیع پرکننده ها و مواد افزودنی در ماتریس پلیمری مورد استفاده قرار گیرد.

میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) همچنین می تواند برای مطالعه مورفولوژی سطح و زبری فیلم ها و پوشش های پلیمری مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال، SEM می تواند برای بررسی توپوگرافی و تخلخل غشاهای مورد استفاده در تصفیه آب یا کاربردهای جداسازی گاز استفاده شود.

به طور کلی، میکروسکوپ الکترونی روبشی یک تکنیک قدرتمند برای بررسی ریزساختار و مورفولوژی مواد پلیمری است. این آنالیز می تواند اطلاعات ارزشمندی را برای مشخصات مواد، توسعه محصول و کنترل کیفیت ارائه دهد.  

کاربرد میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) در کفپوش اپوکسی:

کاربرد میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) در کفپوش اپوکسی:

میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) ابزاری مفید برای بررسی ریزساختار و مورفولوژی پوشش‌های اپوکسی است. روکش های اپوکسی به دلیل خواص مکانیکی و شیمیایی عالی در صنایع مختلف از جمله خودروسازی، هوافضا و ساختمان سازی کاربرد فراوانی دارند. خواص پوشش های اپوکسی به ریزساختار و مورفولوژی آنها بستگی دارد که با استفاده از SEM قابل تجزیه و تحلیل است.

یکی از کاربردهای کلیدی میکروسکوپ الکترونی روبشی در آنالیز پوشش اپوکسی، بررسی ضخامت و یکنواختی پوشش است. میکروسکوپ الکترونی روبشی می تواند تصاویری با وضوح بالا از سطح پوشش ارائه دهد که امکان مشاهده دقیق ضخامت و یکنواختی پوشش را فراهم می کند. از این اطلاعات می توان برای ارزیابی کیفیت پوشش و شناسایی هر گونه نقص مانند سوراخ یا ترک استفاده کرد.

همچنین می توان از SEM برای بررسی چسبندگی پوشش های اپوکسی به زیرلایه استفاده کرد. با بررسی سطح مشترک بین پوشش و زیرلایه، این آنالیز می تواند اطلاعاتی در مورد کیفیت اتصال و وجود هرگونه نقص سطحی، مانند حفره ها یا لایه لایه شدن، ارائه دهد.

علاوه بر تجزیه و تحلیل مورفولوژی سطح، میکروسکوپ الکترونی روبشی همچنین می تواند برای بررسی ساختار داخلی پوشش اپوکسی استفاده شود. برای مثال می توان از SEM برای مطالعه توزیع و مورفولوژی پرکننده ها و افزودنی ها در پوشش استفاده کرد. از این اطلاعات می توان برای بهینه سازی فرمول پوشش و بهبود عملکرد آن استفاده کرد.

درخواست خرید و مشاهده محصولات

برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با محصولات ما و مشاوره رایگان با شماره 91002662-031 تماس حاصل فرمایید. 

:References

پیام بگذارید

دانلود دیتاشیت ترموپلاستیک الاستومر SIS 8161

برای دانلود اطلاعات محصول لطفا نام و شماره همراه خود را وارد نمایید. 

نام(ضروری)