پرش لینک ها
ترموست ها چیست ؟

بررسی دقیق و کامل ترموست ها (Thermosets)

ترموست ها (Thermosets) چیست ؟

ترموست ها یا گرماسخت­ ها دارای شبکه­ های پیوندی بین زنجیره­ای هستند که با حرارت­ دهی ذوب نمی ­شوند و قابلیت قالب ­گیری مجدد ندارند. به منظور قالب ­گیری ترموست ها به دمای بالا و فشار بالا نیازی نیست و همچنین دستگاه­ های کاربردی در شکل ­دهی ترموست­ها ارزان­تر از دستگاه­ های مورد استفاده در صنعت ترموپلاستیک­ها (گرمانرم­ها) است. در مقایسه با پلیمرهای ترموپلاست، می­توان گفت شکنندگی، مقاومت حرارتی، مدول و سختی ترموست­ها بیشتر است در حالی که چقرمگی (چکش خواری) آنها کمتر است. مثال­هایی از ترموست­های پرکاربرد عبارتند از : اپوکسی ­ها، پلی استرها، رزین­ های فنولی، رزین­ های سیلیکونی و پلی ایمیدها.

پلی استرها

پلی استرها گروه بزرگی از پلاستیک­های مهندسی هستند که در تهیه کامپوزیت ­ها پرکاربردند. محصول حاصل از واکنش استری شدن بین یک اسید دو عاملی و یک الکل دو عاملی، یک پلی استر خطی است. در صورتی که عاملیت حداقل یکی از دو واکنش­گر بیشتر از دو باشد، پلی استری با ساختار شبکه ای و خواص متفاوت تولید خواهد شد.

ترموست ­ها (Thermosets)

اپوکسی­ ها:

رزین ­های اپوکسی گروه مهمی از پلیمرهای ترموستی هستند که شامل حلقه اپوکسی هستند. پرمصرف­ترین این رزین­ ها از واکنش اپی کلروهیدرین و بیس فنل A بدست می ­آید. به منظور ایجاد اتصالات عرضی و تشکیل شبکه­ های گسترده­ تر با خواص مکانیکی بالاتر، از عوامل پخت در این رزین­ ها استفاده می­شود.

بطور کلی کامپوزیت­ های تهیه شده از رزین­ های اپوکسی در مقایسه با کامپوزیت­ های بر پایه رزین­ های پلی استر، مقاومت فوق العاده­ای در مقابل مواد شیمیایی و آب نشان می­دهند. رزین­ های اپوکسی را از نظر گروه­ های شیمیایی می­توان به صورت زیر دسته­ بندی نمود:

  • اترهای گلیسرول: رزین­ های دارای گروه­ های عاملی اپوکسی و اتری
  • استرهای گلیسرول: رزین­ های دارای گروه­ های عاملی اپوکسی و استری
  • آلیفاتیک ­های خطی
  • آلیفاتیک­ های حلقوی

رزین ­های فنولی:

رزین ­های فنولی از واکنش فنول­ ها و آلدهیدهایی مانند فرمالدهید با حذف محصول جانبی (آب) تولید می­شوند. رزین­ های فنولی در دماهای بالا (حدود 300 درجه سانتی­گراد) کارایی دارند. فرآیند شبک ­ای شدن رزین­ های فنولی با حرارت­ دهی به آنها انجام می­گیرد. استحکام رزین ­های فنولی به میزان پیوندهای عرضی تشکیل شده توسط فرمالدهید در پلیمر نهایی وابسته است. از مهم­ترین رزین­های فنولی می­توان به نووالاک و رزول اشاره نمود. در تهیه نووالاک، محیط اسیدی است و واکنش آن با فنل اضافی در دو مرحله انجام می­گیرد؛ در حالی که تولید رزول، بصورت تک مرحل ­ای در محیطی باز و در حضور مقدار فرمالدهید اضافه انجام می­گیرد.

ترموست ­ها (Thermosets)

رزین­ های سیلیکونی:

رزین­ های سیلیکونی نیز برای کاربرد در دماهای بالا (دمایی بیشتر از دمای کاربردی رزین­ های فنولی) حدود 260 تا 540 درجه سانتی­گراد مناسب هستند. در ساختار این رزین­ ها، اتم­ های سیلیسیم و اکسیژن بطور متناوب تکرار می­شوند. اگر چه قیمت رزین­ های سیلیکونی بالا است ولی به علت خواص مکانیکی و الکتریکی عالی برای کاربردهای ویژه مناسب هستند. به عنوان مثال، رزین­ های سیلیکونی تقویت شده با الیاف برای پوشش آنتم رادار هواپیما و وسایل نقلیه با سرعت مافوق صوت بکار می­روند. رزین­ های سیلیکونی دارای مقاومت حرارتی و اکسایشی بالایی هستند.

ترموست ­ها (Thermosets)

پلی ایمیدها:

پلی ایمیدها دسته دیگری از مواد ترموستی هستند که بدلیل وجود ساختارهای حلقوی در زنجیره مولکولی انها، استحکام، مدول و مقاومت حرارتی بسیار بالایی دارند.

ترموست ­ها (Thermosets)

درخواست خرید و مشاهده محصولات

برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با محصولات ما و مشاوره رایگان با شماره 91002662-031 تماس حاصل فرمایید. 

:References

Recent Advances and Applications of Thermoset Resins (Second Edition), Chapter 1 – Chemistry and general applications of thermoset resins, Debdatta Ratna, 2022.

پیام بگذارید

دانلود دیتاشیت ترموپلاستیک الاستومر SIS 8161

برای دانلود اطلاعات محصول لطفا نام و شماره همراه خود را وارد نمایید. 

نام(ضروری)