پرش لینک ها
پلی یورتان (Polyurethane)

بررسی دقیق و کامل پلی یورتان (Polyurethane)

پلی یورتان (Polyurethane) چیست ؟

از زمان کشف پلی یورتان­ها در اواخر دهه 1930 میلادی تا کنون، این پلیمرها همواره بدلیل خواص ویژه و منحصر به فرد خود، بسیار مورد توجه بوده ­اند. اولین تولید صنعتی این پلیمرها برای کاربرد به عنوان الاستومر، پوشش و چسب در سال­های 1945 تا 1947 نجم گرفت و پس از آن در سال 1953 فوم­ های نرم و در سال 1957 فوم­های سخت پلی یورتان تولید و به بازار عرضه شدند.

تا اوسط دهه 190 میلادی، پلیمرها بدلیل قیمت بالا در کاربردهای خاصی مورد استفاده قرار می­گرفتند ولی پس از آن، دامنه تولید این پلیمرها به سرعت گسترش یافت و این پلیمر ها در زمینه ­های مختلف صنعتی مورد بهره برداری قرار گرفتند.

پلی یورتان­ها بدلیل خواص مطلوب و منحصر به فرد خود در تهیه انواع الاستومرها، چسب­ها، رنگ­ها و پوشش­ها، کفپوش­ها، اسفنج­های مختلف اعم از نرم، نیمه سخت و سخت، اعضای مصنوعی بدن از جمله قلب، پوست، شش مصنوعی و سایر مصارف خاص دیگر بکار می­روند.

گروه مشخصه این پلیمرها، ساختار است. پلی یورتان­ها را می­توان از واکنش یزوسیانات­ های چندعاملی با پلی اُل­ها بدست آورد.

پلی یورتان

نسبت استوکیومتری مواد شرکت کننده در واکنش یعنی نسبت مولی NCO/OH تعیین کننده نوع ساختار و خواص فیزیکی پلیمر نهایی است. نوع مواد اولیه مصرفی،درجه پیوند عرضی و همچنین روش تولید پلی یورتان­ها نیز بر خواص نهایی آنها تاثیرگذار است.

واکنش های اساسی در شیمی پلی یورتان

پایه و اساس شیمی پلی یورتان­ها را توانایی گروه ایزوسیانات در انجام واکنش با موادی که دارای هیدروژن فعال هستند و همچنین واکنش گروه­های ایزوسیانات با همدیگر تشکیل می­دهد. بنابراین می­توان این واکنش­ها را به دو گروه عمده انتقال هیدروژن بین مولکولی و واکنش­های خود افزایشی تقسیم کرد.

واکنش انتقال هیدروژن بین مولکولی :

گروه ایزوسیانات با ترکیبات دارای اتم هیدروژن فعال، میل ترکیبی شدیدی داشته و پیوند دوگانه میان کربن و نیتروژن ایزوسیانات­ها ظرفیت انجام واکنش افزایشی آنیونی را با تعداد زیادی از گروه­های اتم هیدروژن فعال دارند. این نوع پلیمریزاسیون را “پلیمریزاسیون افزایش با جابجایی در مولکول” می­ نامند. در این نوع پلیمریزاسیون، هیچ نوع محصول جانبی بدست نمی ­آید مگر اینکه در محیط واکنش، آب و یا گروه کربوکسیل وجود داشته باشد که در این صورت گاز دی اکسید کربن تولید می­شود.

پلی یورتان (Polyurethane)

واکنش با الکل ها:

ایزوسیانات­ها با الکل­ ها ترکیب می­شوند و پلی یورتان تولید می­کنند.

پلی یورتان (Polyurethane)

واکنش با آمین ها :

از واکنش میان ایزوسیانات ­ها و آمین­ ها، مشتقات اوره بدست می­ آید.

پلی یورتان (Polyurethane)

واکنش با آب :

ایزوسیانات­ ها با آب ترکیب شده و ترکیب ناپایدار اسید کربنیک را تولید می­کنند که از تجزیه این ترکیب، آمین و دی اکسید کربن بدست می ­آید. آمین بدست آمده بلافاصله با باقیمانده ایزوسیانات ترکیب می­شود و مشتقات اوره تولید می­کند. واکنش آب و ایزوسیانات در تهیه فوم­های نرم با دانسیته کم و همچنین پخت مرطوب پیش پلیمرهای ایزوسیاناتی کاربردی در چسب­ های پلی یورتانی اهمیت می ­یابد. بعلاوه واکنش این پلیمرها با آب، اهمیت نگهداری مواد اولیه پلی یورتانی و پیش این پلیمرها، دور از رطوبت هوا و در محیط ­های کاملاً خشک را نشان می­دهد؛ زیرا وجود رطوبت باعث تولید دی اکسید کربن می­شود و از کیفیت محصول الاستومری به شدت می­ کاهد.

پلی یورتان (Polyurethane)

واکنش با اسیدهای کربوکسیلیک :

ایزوسیانات­ ها با اسیدهای کربوکسیلیک ترکیب می­شوند و انیدرید ناپایدار تولید می­کنند. این انیدرید ناپایدار تجزیه شده و گاز دی اکسید کربن آزاد می­شود.

پلی یورتان (Polyurethane)

واکنش خود پلیمریزاسیون :

ایزوسیانات ­ها قادرند تحت شرایط کاتالیزوری ویژه، با خود نیز وارد واکنش شوند. مهم ترین واکنش خود افزایشی ایزوسیانات­ها، پلیمریزاسیون افزایشی خطی است. پلیمریزاسیون خطی دی ایزوسیانات­ها به روشی مشابه پلیمریزاسیون ترکیبات وینیلی، در مجاورت کاتالیزورهای آنیونی مانند سیانید سدیم در حلال DMF و در محدوده دمایی 20 تا 100 درجه سانتی­گراد انجام می­گیرد. این واکنش در پلیمریزاسیون پلی یورتان­ها مشاهده نمی­گردد.

درخواست خرید و مشاهده محصولات

پلی یورتان (Polyurethane)

برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با محصولات ما و مشاوره رایگان با شماره 91002662-031 تماس حاصل فرمایید. 

:References

Recent Advances and Applications of Thermoset Resins (Second Edition), Chapter 1 – Chemistry and general applications of thermoset resins, Debdatta Ratna, 2022.

پیام بگذارید

دانلود دیتاشیت ترموپلاستیک الاستومر SIS 8161

برای دانلود اطلاعات محصول لطفا نام و شماره همراه خود را وارد نمایید. 

نام(ضروری)