پرش لینک ها
انواع آمین ها

بررسی جامع خواص، کاربرد ها و انواع آمین ها

خواص، کاربرد ها و انواع آمین ها :

آمین ها ترکیبات آلی هستند که حاوی یک اتم نیتروژن متصل به یک یا چند اتم کربن هستند. آنها به عنوان مشتقات آمونیاک، که ترکیبی از اتم های نیتروژن و هیدروژن است، طبقه بندی می شوند. فرمول کلی آمین ها NH2R است که در آن R نشان دهنده یک گروه آلی است که می تواند یک گروه آلکیل یا آریل باشد.

آمین ها را می توان بر اساس تعداد گروه های آلی متصل به اتم نیتروژن طبقه بندی کرد. آمین های اولیه (نوع اول) دارای یک گروه آلی، آمین های ثانویه (نوع دوم) دارای دو گروه و آمین های نوع سوم دارای سه گروه هستند. بسته به نوع گروه آلی متصل به اتم نیتروژن، آمین ها را می توان به عنوان آلیفاتیک یا آروماتیک نیز طبقه بندی کرد.

یکی از مهمترین خواص آمین ها بازی بودن آنهاست. جفت الکترون تنها روی اتم نیتروژن می تواند به عنوان یک باز لوئیس عمل کند و می تواند یک پروتون را از اسید بپذیرد تا نمک تشکیل دهد. بازی بودن آمین ها به تعداد گروه های آلی متصل به اتم نیتروژن بستگی دارد. آمین های ثانویه بازهای قوی­تری نسبت به آمین های نوع سوم هستند و آمین های اولیه بازهای قوی­ تر بیشتری به آمین های ثانویه هستند.

آمین ها کاربردهای گسترده ای در زمینه های مختلف مانند پزشکی، کشاورزی و صنعت دارند. در پزشکی از آمین ها به عنوان انتقال دهنده های عصبی استفاده می شود که پیام رسان های شیمیایی هستند که سیگنال ها را بین سلول های عصبی منتقل می کنند. نمونه هایی از انتقال دهنده های عصبی عبارتند از دوپامین، سروتونین و نوراپی نفرین. آمین ها همچنین در تولید داروهایی مانند آنتی هیستامین ها، داروهای ضد افسردگی و بی حس کننده ها استفاده می شوند.

انواع آمین ها

در کشاورزی از آمین ها به عنوان علف کش، حشره کش و قارچ کش استفاده می شود. این ترکیبات در کنترل آفات و بیماری هایی که می توانند به محصولات زراعی آسیب برسانند، موثر هستند. آمین هایی مانند گلایفوسیت به طور گسترده ای به عنوان علف کش استفاده می شوند و برای انسان بی خطر هستند.

در صنعت از آمین ها به عنوان واسطه در تولید ترکیبات مختلف مانند رنگ، لاستیک و پلاستیک استفاده می شود. آمین ها همچنین به عنوان حلال و امولسیفایر در تولید مواد دارویی و آرایشی استفاده می شود. به عنوان مثال، اتانول آمین به عنوان حلال در تولید داروها و به عنوان امولسیفایر در تولید لوازم آرایشی استفاده می شود.

آمین ها را می توان از طریق روش های مختلفی مانند احیای ترکیبات نیترو، سنتز گابریل و تجزیه هافمن نیز سنتز کرد. کاهش ترکیبات نیترو شامل کاهش یک گروه نیترو به یک گروه آمینه با استفاده از عوامل کاهنده مانند هیدروژن و پالادیوم است. سنتز گابریل شامل واکنش فتالیمید پتاسیم با یک آلکیل هالید برای تشکیل یک فتالیمید N-الکیل است که می تواند برای تشکیل آمین اولیه مربوطه هیدرولیز شود. تجزیه هافمن شامل واکنش یک آمید با برم و سدیم هیدروکسید برای تشکیل ایزوسیانات است که می تواند برای تشکیل آمین اولیه مربوطه هیدرولیز شود.

 

انواع آمین ها
آمین های نوع اول (آمین های اولیه):

آمین های اولیه دارای یک گروه آلی (R) هستند که به اتم نیتروژن پیوند دارند. فرمول کلی آمین های اولیه RNH2 است. آمین های اولیه ساده ترین و رایج ترین نوع آمین ها هستند. نقطه جوش و حلالیت آمین­ های نوع اول در آب بالاتر از آمین های نوع دوم و سوم است. برخی از نمونه‌های آمین‌های اولیه عبارتند از متیل آمین (CH3NH2)، اتیل آمین (C2H5NH2) و پروپیل آمین (C3H7NH2).

آمین های نوع دوم (آمین­های ثانویه):

آمین های ثانویه دارای دو گروه آلی (R) متصل به اتم نیتروژن هستند. فرمول کلی آمین های ثانویه R2NH است. آمین های ثانویه نسبت به آمین های اولیه نقطه جوش و حلالیت در آب کمتری دارند. آنها می توانند هم به عنوان باز و هم به عنوان هسته دوست در واکنش های شیمیایی عمل کنند. برخی از نمونه‌های آمین‌های ثانویه عبارتند از: دی متیل آمین (CH3)2NH، دی اتیل آمین (C2H5)2NH و دی پروپیل آمین (C3H7)2NH.

آمین های نوع سوم:

آمین های سوم دارای سه گروه آلی (R) هستند که به اتم نیتروژن پیوند دارند. فرمول کلی آمین های سوم R3N است. آمین های نوع سوم کمترین نقطه جوش و حلالیت در آب را در بین سه نوع آمین دارند. آنها همچنین به دلیل ممانعت فضایی ناشی از سه گروه آلی اطراف اتم نیتروژن، کمترین خاصیت بازی را دارند. برخی از آمین­ های نوع سوم عبارتند از: تری متیل آمین (CH3)3N، تری اتیل آمین (C2H5)3N و تری پروپیل آمین (C3H7)3N.

انواع آمین ها

آمین های آلیفاتیک:

آمین های آلیفاتیک آمین هایی هستند که دارای گروه های آلی آلیفاتیک (با زنجیره مستقیم یا شاخه ای) هستند که به اتم نیتروژن متصل هستند. آنها می توانند آمین های اولیه، ثانویه یا نوع سوم باشند. آمین های آلیفاتیک به عنوان حلال، امولسیفایر و سورفکتانت در صنایع مختلف استفاده می شوند. آنها همچنین به عنوان مواد اولیه در تولید داروها، آفت کش ها و پلاستیک­ ها استفاده می شوند. برخی از نمونه های آمین های آلیفاتیک عبارتند از اتیل آمین، پروپیل آمین و بوتیل آمین.

آمین های آروماتیک:

آمین های آروماتیک آمین هایی هستند که دارای گروه های آلی آروماتیک (بنزن) هستند که به اتم نیتروژن متصل اند. آنها می توانند آمین های اولیه، ثانویه یا نوع سوم باشند. آمین های آروماتیک به عنوان واسطه در تولید رنگ ها، رنگدانه ها و مواد دارویی استفاده می شوند. آنها همچنین در صنایع لاستیک و پلاستیک استفاده می شوند. آمین های آروماتیک بسیار سمی و سرطان زا هستند و می توانند باعث سرطان پوست، ریه و مثانه شوند. برخی از نمونه های آمین های آروماتیک عبارتند از آنیلین، بنزیل آمین و فناتیل آمین.

انواع آمین ها

در نتیجه، آمین ها ترکیبات آلی هستند که بر اساس تعداد گروه های آلی متصل به اتم نیتروژن به انواع آمین های اولیه، ثانویه و نوع سوم طبقه بندی می شوند. بسته به نوع گروه آلی متصل به اتم نیتروژن، می توان آنها را به عنوان آمین های آلیفاتیک یا آروماتیک طبقه بندی کرد. هر یک از انواع آمین ها خواص و کاربردهای منحصر به فرد خود را دارند و نقش تعیین کننده ای در صنایع و زمینه های مختلف دارند.

درخواست خرید و مشاهده محصولات

برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با محصولات ما و مشاوره رایگان با شماره 91002662-031 تماس حاصل فرمایید. 

:References

پیام بگذارید

دانلود دیتاشیت ترموپلاستیک الاستومر SIS 8161

برای دانلود اطلاعات محصول لطفا نام و شماره همراه خود را وارد نمایید. 

نام(ضروری)