پرش لینک ها
خواص ملات اپوکسی

تاثیر نوع رزین اپوکسی، هاردنرها و رقیق کننده های مختلف بر روی خواص ملات اپوکسی

در این مقاله به بررسی دقیق و کامل تاثیر نوع رزین اپوکسی، هاردنرها و رقیق کننده­های مختلف بر روی خواص ملات اپوکسی می پردازیم در ادامه با پایا فام همراه باشید:  

تاثیر نوع رزین اپوکسی و هاردنرها و رقیق کننده های مختلف بر روی خواص ملات اپوکسی:

رایج ترین هاردنرها برای رزین­های اپوکسی انواع آمینی هستند که شامل آمین­های آلیفاتیک، سیکلوآلیفاتیک و آروماتیک می­شوند. نوع، مقدار، عاملیت هاردنر و همچنین شرایط پخت (دما و زمان پخت) روی خواص سخت شدن رزین­های اپوکسی تاثیر می­گذارد. مقدار نسبی هاردنر نسبت به مقدار استوکیومتری آن بر روی سختی، استحکام و تغییر شکل یک شبکه اپوکسی تاثیر می­گذارد.

در این مطالعه پخت سه رزین اپوکسی مختلف رزین اپوکسی بیس فنل A ، رزین اپوکسی بیس فنل F و مخلوط این دو رزین توسط شش نوع هاردنر مختلف (چهار هاردنر آلیفاتیک و دو هاردنر سیکلوآلیفاتیک) بررسی شده است. از سه رقیق کننده واکنش­گر بر پایه گلایسیدیل اتر به منظور کاهش ویسکوزیته ترکیب استفاده شد. از ماسه سیلیس و پرکننده سیلیس برای تهیه ملات اپوکسی استفاده شد. استحکام خمشی و فشاری سیستم هاردنر / اپوکسی/ رقیق­کننده، چسبندگی به سطح بتون و مقاومت در برابر محلول­های شیمیایی مختلف نمونه­های تهیه شده مورد آزمون قرار گرفت.

ساختار هاردنرهای مورد استفاده در این مطالعه در زیر آورده شده است:

خواص هاردنرهای بکار برده شده در این مطالعه در جدول زیر قابل مشاهده است:

نتایج حاصل نشان داد که TETA بالاترین استحکام فشاری مربوط به نمونه­های پخت شده توسط هاردنر TETA است. این هاردنر دارای شش گروه عاملی می­باشد؛ عاملیت بالا و فاصله کوتاه میان مکان­های فعال (اتم­های هیدروژن فعال) در TETA موجب شکل­گیری شبکه­ای با استحکام بالا شده است. پس از TETA، هاردنر MXDA بالاترین استحکام فشاری را نشان می­دهد. این هاردنر اگر چه یک دی آمین آلیفاتیک می­باشد ولی بدلیل دارا بودن حلقه آروماتیک بَنزنی در ساختار خود، موجب سختی و استحکام فشاری بالای اپوکسیِ پخت شده می­گردد. بعلاوه، هاردنر MXDA قابلیت پخت در دماهای پایین­تری نسبت به سایر آمین­های آلیفاتیک را دارد. استحکام فشاری نمونه­های پخت شده توسط هاردنرهای TMDA و TDMAP تقریباً مشابه است ولی کمتر از نمونه CTMDA است.  

هاردنر TMDA دارای چهار گروه عاملی و سه شاخه گروه متیل است. هاردنر TDMAP یک آمین نوع سوم است و بصورت یک شتاب دهنده در واکنش هموپلیمریزاسیون اپوکسی عمل می­کند.

ساختار هاردنر IPDA هم شامل گروه آمین آلیفاتیک و هم گروه آمین سیکلوآلیفاتیک می­شود. از آنجایی که گروه آمین آلیفاتیک به طور قابل توجهی واکنش پذیرتر از گروه متصل به حلقه است، برای پخت کامل اپوکسی توسط این هاردنر، به حرارات دهی نیاز است. این هاردنر یکی از طولانی­ترین عمرمفیدها را همراه با CTMDA نشان می­دهد. پایین­ترین استحکام ملات مربوط به IPDA است که آن را می­توان به واکنش پذیری کمتر گروه آمین سیکلوآلیفاتیک نسبت داد. از بنزیل الکل به عنوان شتابدهنده می­توان برای پخت مخلوط اپوکسی/ هاردنر IPDA در دمای اتاق استفاده نمود. افزودن 10درصد وزنی بنزیل الکل به عنوان شتاب دهنده به IPDA، موجب افزایش استحکام فشاری آن می­شود.

تاثیر سه رقیق کننده در استحکام ملات اپوکسی:

مشخصات سه رقیق کننده واکنش­گر استفاده شده در این مطالعه در جدول زیر آورده شده است. رقیق کننده­های واکنش­گر قسمتی از ساختار شبکه را تشکیل می­دهند. این رقیق کننده­ها معمولاً دارای مولکول­های کوچک و انعطاف پذیرند و به همین دلیل، انعطاف پذیری ساختار شبکه را افزیش می­دهند. به جز ملات RDMF ، استحکام همه ملات­های تهیه شده با استفاده از رقیق­ کننده­های واکنشی، مشابه ملات­های بدون رقیق کننده بود.  

خواص ملات اپوکسی

استحکام فشاری ملات با TETA

سه نوع اپوکسی مختلف برای هر نوع رقیق­کننده استفاده شده مورد بررسی قرار گرفت. رزین بیس فنل F کمترین و رزین بیس فنل A بالاترین استحکام فشاری را نشان دادند. تحرک زنجیره­های رزین اپوکسی بیس فنل A بدلیل وجود گروه متیل محدودی داشته که موجب افزایش استحکام ملات می­شود. با جایگزینی رزین اپوکسی بیس فنل A با رزین بیس فنل F ، استحکام خمشی افزایش می­یابد.

خواص ملات اپوکسی

استحکام فشاری ملات با TDMAP

برخلاف هاردنر TETA، ملات TDMAP استحکام بالاتری را با اپوکسی بیس فنل F نسبت به سایر رزین­ها نشان می دهد. گروه­های متیل در ساختار رزین بیس فنل A با اتم­های هیدروژن در ساختار بیس فنل F جایگزین شده­اند. به علاوه رزین بیس فنل F دارای ویسکوزیته کمتری است و مولکول­های آن تحرک بالاتری دارند که ظرفیت تماس با مولکول هاردنر را افزایش می­دهد و درجه پلیمریزاسیون بالاتری را نسبت به دو نمونه اپوکسی دیگر نتیجه می­دهد. افزودن درصد های مختلف رقیق کننده RDMF به ملات TETA برای هر سه نوع رزین انجام شده و نشان می دهد که با افزایش مقدار رقیق کننده در ملات استحکام کاهش میابد و افزودن 15 درصد از رقیق کننده RDMF به ملات TDMAP، استحکام فشاری را به علت افزایش تحرک زنجیره­های مولکولی بهبود می­بخشد.

خواص ملات اپوکسی

استحکام خمشی:

برای رزین DGEBA، در بین همه هاردنرها و رقیق­کننده­های تست شده، بالاترین استحکام خمشی توسط هاردنر TETA و CTMDA بدست آمد.

به طور کلی، افزودن رقیق کننده به ملات اپوکسی استحکام خمشی را برای همه هاردنرها افزایش داده به جز برای مخلوط TETA/RDMF که استحکامِ آن کمتر از مقدار آن بدون رقیق کننده بود. افزایش استحکام خمشی با رقیق­کننده را می­توان به کاهش ویسکوزیته و بهبود خواص ترشدگی مخلوط اپوکسیهاردنر مربوط دانست.

خواص ملات اپوکسی

تاثیر نوع رقیق کننده (نرخ رقیق کننده 10%) بر روی استحکام خمشی ملات با هاردنر TETA :

استحکام چسبندگی

ترتیب کاهش استحکام چسبندگی ملات­های تهیه شده با هاردنرهای مختلف به صورت زیر بود:

MXDA>TETA> TMDA ~ CTMDA>IPDA

چسبندگی TETA تقریباً معادل بود با چسبنگی IPDA به همراه 10 درصد شتاب دهنده.

درخواست خرید و مشاهده محصولات

برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با محصولات ما و مشاوره رایگان با شماره 91002662-031 تماس حاصل فرمایید. 

:References

Effects of epoxy hardener, and diluent types on the hardened state properties of epoxy mortars, E. O. Ozgul, M. H. Ozkul, Construction and Building Materials, 2018.

پیام بگذارید

دانلود دیتاشیت ترموپلاستیک الاستومر SIS 8161

برای دانلود اطلاعات محصول لطفا نام و شماره همراه خود را وارد نمایید. 

نام(ضروری)