پرش لینک ها
سیلان چیست؟

سیلان چیست؟ بررسی تخصصی و دقیق

سیلان چیست؟

مولکولی با یک اتم سیلیکون مرکزیِ دارای چهار پیوند یگانه که قابلیت واکنش با گروه­های هیدروکسل (-OH) و تشکیل شبکه سیلیکونی در حضور رطوبت را داراست. پیوندهای شیمیایی قوی سیلان­ها، دوام بالایی داشته و در برابر شرایط محیطی بسیار مقاوم­اند.

کاربردهای سیلان :

عامل اتصال – Coupling agent

این ماده دارای قابلیت دو نوع واکنش پذیری غیرآلی و آلی است و می­تواند به عنوان فصل مشترک میان یک ماده غیرآلی (مانند شیشه، فلز و مواد معدنی) و یک ماده آلی (مانند پلیمر، پوشش یا چسب پلیمری) عمل کند و دو ماده با ساختار غیر مشابه را بهم بچسباند.

  • کاربرد ترکیبی با رزین اپوکسی– این ماده دارای گروه­های عاملی اپوکسی سیکلوهگزلی و گلایسیدوکسی به عنوان پیش ترکیب شونده با رزین اپوکسی مورد استفاده قرار می گیرند.
  • کاربرد ترکیبی با هاردنر اپوکسی– سیلان­های دارای گروه­های عاملی آمینی به عنوان پیش ترکیب شونده با هارنر در سیستم­های دو جزئی اپوکسی مورد استفاده قرار می­گیرند. این نوع سیلان­ها معمولاً به دو دسته­یِ کاربردی در سیستم­های پخت در دمای محیط و سیستم­های پخت در دمای بالا تقسیم می­شوند.

 

بهبوددهنده چسبندگی – Adhesion promoter

استفاده از سیلان به عنوان افزودنی یا پرایمر در رنگ­ها، جوهرها، پوشش­ها، چسب­ها و درزگیرها موجب بهبود چسبندگی و حفظ این چسبندگی حتی در شرایط محیطی دشوار می­شود. انواع این ماده کاربردی جهت بهبود چسبندگی در صنایع مختلف عبارتند از : آمینو/ اتوکسی سیلان­ها، آمینو/ متوکسی سیلان­ها، آمینو / آلکوکسی سیلان­ها و آمینو/ وینیل / متوکسی سیلان­ها.

دافع آب و عامل پراکنده ساز – Hydrophobing and dispersing agent

آلکوسی سیلان­های دارای گروه­های آبگریز می­توانند به یک سطح آبدوست، ویژگی آبگریزی بدهند یا به عنوان عامل پراکنده ساز ماده­ای آبدوست در پلیمری آبگریز عمل کنند.

جاذب رطوبت – Moisture scavenger

گروه­های آلکوکسی سیلان با هیدرولیز شدن در حضور رطوبت (و تبدیل مولکول­های آب به الکل) در فرمولاسیون مواد حساس به رطوبت به عنوان جاذب رطوبت کاربرد دارند.

نکات کابردی در استفاده از سیلان به همراه سیستم اپوکسی دوجزئی :

واکنش پذیری آلی این ماده باید با واکنش پذیری رزین اپوکسی مطابقت داشته باشد. جهت بهینه سازی مکانیزم اتصال شبکه­های درهم نفوذکرده اپوکسی و این ماده لازم است که رزین اپوکسی و سیلان باهم سازگاری داشته باشند.

در واقع سیلان مناسب با در نظر گرفتن موارد ذیل انتخاب می­شود:
    • واکنش پذیری مشابه رزین اپوکسی
    • حلالیت مشابه رزین اپوکسی
    • پایداری حرارتی مشابه رزین اپوکسی

درخواست خرید و مشاهده محصولات

برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با محصولات ما و مشاوره رایگان با شماره 91002662-031 تماس حاصل فرمایید. 

:References

Limitless silanes Bonding organic and inorganic materials, Dow Chemical Co., 2021.

پیام بگذارید

دانلود دیتاشیت ترموپلاستیک الاستومر SIS 8161

برای دانلود اطلاعات محصول لطفا نام و شماره همراه خود را وارد نمایید. 

نام(ضروری)