پرش لینک ها
پخت رزینهای اپوکسی

مراحل پخت رزینهای اپوکسی چیست؟ – بررسی دقیق و کامل

در این مقاله به بررسی دقیق و کامل مراحل پخت رزینهای اپوکسی می پردازیم در ادامه با پایا فام همراه باشید:  

مراحل پخت رزینهای اپوکسی (سخت شدن):

اختلاط هاردنر و رزین اپوکسی آغاز یک واکنش شیمیایی است که طی آن، تغییر حالت از مایع به جامد اتفاق می­افتد. کل زمان این واکنش شیمیایی را زمان پخت (curing time) می‌گویند. عمده زمان کار با اپوکسی شامل زمان اعمال و سخت شدن آن می‌شود. زمان اعمال، مدت زمان در دسترس جهت اختلاط، اعمال، هم­سطح سازی (Leveling)، شکل دهی، مونتاژ و تثبیت می‌باشد. زمان سخت شدن یک اپوکسی از آنجایی اهمیت دارد که تعیین کننده مدت زمان انتظار جهت باز کردن بست‌ها و تثبیت­کننده­ها و همچنین مدت زمان انتظار جهت ساب زدن و سمباده زنی و اعمال سطح جدید یا مرحله بعدی فرآیند است.

هر عامل پخت رزینهای اپوکسی (یا هاردنری) دارای یک دمای اید‌‌ه‌آل جهت پخت می‌باشد که در محدوده 15 درجه سانتی­گرادی بیشتر و کمتر از آن دما مخلوط هاردنر و اپوکسی فرایند پخت را طی خواهند کرد اما سرعت واکنش آن‌ها وابسته شدیدی به دمای محیط دارد. انتخاب درست نوع هاردنر با توجه به وضعیت و دمای کاربرد موردنظر و همچنین نوع کاربرد، می­تواند زمان اعمال مناسبی را در اختیار قرار دهد.

بطور کلی فرآیند پخت رزینهای اپوکسی را می­توان به سه مرحله تقسیم کرد:

مراحل پخت رزینهای اپوکسی

1. عمر مفید (حالت مایع)

عمر مفید یا pot life به مدت زمانی گفته می­شود که مخلوط رزین اپوکسی و هاردنر همچنان مایع بوده، ویسکوزیته آن افزایش نیافته و قابلیت اعمال در محل کار را دارد. در این بازه زمانی، مخلوط رزین و هاردنر به شکل ظرف و قالب درمی‌آید. کلیه فرآیند اعمال می‌بایست در همین بازه زمانی انجام شود تا در انتهای کار، یک شبکه پلیمری مستحکم بدست آید. از آنجایی که در اندازه‌گیری عمر مفید مقدار و حجم معینی از مخلوط اپوکسی و هاردنر بکار می­رود، معمولاً عمر مفید از زمان قابل اعمال مخلوط بصورت لایه­ای با ضخامت 2 تا 4 میلی‌متر به مراتب کمتر است.

عوامل پخت رزینهای اپوکسی  (یا هاردنرهای) مختلف، میزان انرژی متفاوتی برای فعال شدن نیاز دارند. هاردنرها را از نظر عمر مفید در استفاده با رزین اپوکسی مشابه می­توان به شش دسته زیر تقسیم کرد. لازم بذکر است که عمر مفید خود تابعی از دما است.

  • پلی آمین­های سریع سخت کننده با طول عمر مخلوط 15 تا 20 دقیقه،
  • پلی آمین­های آرام عمل کننده با طول عمر مخلوط 30 تا 60 دقیقه،
  • پلی آمین­های دارای عمر مفید “طولانی”، با طول عمر مفید حدود 2 ساعت.
  • هاردنرهای آمینی با طول عمر مفید حدود 12 تا 24 ساعت در دمای محیط که معمولاً از انواع پلی آمینوآمیدها و پلی آمیدو ایمیدوزالین­ها می­باشند.
  • پلی آمین­های دارای زنجیره­های مولکولی بلند و سیکلوآلیفاتیک­ها عموماً پخت رزینهای اپوکسی به صورت کامل در دمای محیط را نتیجه نمی­دهند و برای انجام واکنش کامل باید دمای مخلوط تا 140 درجه سانتی­گراد افزایش داد.
  • هاردنرهای آمینی آروماتیک در دمای محیط غیر فعال بوده و الزاماً برای انجام واکنش پخت به حرارت نیاز دارند. دی سیان دی آمید و مشتقات آن از این نوع هاردنرها هستند.

2. پخت اولیه (حالت ژل)

در این مرحله، ویسکوزیته مخلوط رزین اپوکسی و هاردنر افزایش یافته و قابلیت کار کردن و اعمال را از دست می‌دهد. مخلوط رزین و هاردنر در این حالت چسبناک بوده و در مواردی که نیاز به اعمال لایه دوم یا لایه­های بیشتر باشد، اعمال لایه­های بعدی در این مرحله توصیه می­شود. در این صورت، چسبندگی لایه­ها به هم بصورت شیمیایی بوده زیرا هنوز واکنش شیمیایی مخلوط اپوکسی به پایان نرسیده است.

3. پخت نهایی (حالت جامد)

در این حالت مخلوط اپوکسی بصورت جامد درآمده است و قابلیت ترا­ش­دهی و ساب­پذیری را دارد. مخلوط اپوکسی پس از هفت روز به 95 درصد مقاومت نهایی خود می­رسد. پنج درصد باقی مانده از استحکام طی هفت روز دوم حاصل می­شود. باید توجه داشت که با اعمال لایه بعدی در این حالت، لایه­ها دیگر بصورت شیمیایی بهم نخواهند چسبید.

در صورتی که در رابطه با پخت رزینهای اپوکسی سوالی دارید لطفا با پشتیبانی تماس حاصل فرمایید و از راهنمایی های گروه فنی ما استفاده نمایید. 

درخواست خرید و مشاهده محصولات

برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با محصولات ما و مشاوره رایگان با شماره 91002662-031 تماس حاصل فرمایید. 

:References

Chemistry and Technology of Epoxy Resins, Bryan Ellis, Department of Engineering Materials, University of Sheffield, Springer-science Business Media Dordrecht, 1993.

Coatings Formulation, B. Müller, U. Poth, Second revised edition, Vincentz Network GmbH & Co. KG, Hanover, 2011.

پیام بگذارید

دانلود دیتاشیت ترموپلاستیک الاستومر SIS 8161

برای دانلود اطلاعات محصول لطفا نام و شماره همراه خود را وارد نمایید. 

نام(ضروری)