پرش لینک ها
انواع مواد پتروشیمی

معرفی دقیق انواع مواد پتروشیمی

انواع مواد پتروشیمی :

مواد پتروشیمی ترکیبات شیمیایی هستند که از نفت یا گاز طبیعی به دست می آیند. این ترکیبات به عنوان مواد اولیه برای تولید مواد شیمیایی و مواد مختلف مانند پلاستیک، الیاف مصنوعی و لاستیک عمل می­کنند. در این مقاله به بررسی اجمالی انواع مواد پتروشیمی و کاربردهای آنها پرداخته می­شود.

اولفین ­ها: اولفین ها که به نام آلکِن­ها نیز شناخته می­شوند، هیدروکربن­ های غیراشباع با حداقل یک پیوند دوگانه هستند. اتیلن گسترده ترین اولفین تولید شده است و به عنوان ماده اولیه برای تولید مواد شیمیایی مختلف از جمله پلی اتیلن، وینیل استات و اتیلن اکساید عمل می­کند. پروپیلن یکی دیگر از اولفین­ های مهم است که در تولید پلی پروپیلن، اکریلونیتریل و پروپیلن اکساید استفاده می­شود.

آروماتیک ها: آروماتیک ­ها ترکیباتی با ساختار حلقوی حاوی یک یا چند حلقه بنزن هستند. بنزن، تولوئن و زایلن رایج ترین مواد آروماتیک تولید شده از نفت هستند. این مواد شیمیایی به عنوان مواد اولیه برای تولید مواد مختلف مانند پلی استایرن، نایلون و پلی استر عمل می­کنند.

انواع مواد پتروشیمی

پلی الفین ها: پلی الفین­ ها پلیمرهایی هستند که از الفین­ هایی مانند اتیلن و پروپیلن ساخته می­شوند. پلی اتیلن و پلی پروپیلن پرمصرف ترین پلی الفین ­ها هستند و در تولید محصولات مختلفی مانند کیسه ­های پلاستیکی، بطری ­ها و فیلم ­ها استفاده می­شوند.

مواد مشتق شده از استایرن: مواد مشتق شده از استایرن پلیمرهایی هستند که از مونومرهای استایرن ساخته می­شوند. پلی استایرن پرکاربردترین استایرن تولید شده است و در تولید محصولات مختلفی مانند بسته بندی مواد غذایی، عایق کاری و کارد و چنگال یکبار مصرف استفاده می­شود.

الاستومرها: الاستومرها پلیمرهایی هستند که می­توانند کشیده شوند و بدون تغییر شکل دائمی به شکل اولیه خود بازگردند. لاستیک طبیعی الاستومری است که از لاتکس درختان تولید می­شود. الاستومرهای مصنوعی مانند پلی بوتادین و لاستیک استایرن-بوتادین نیز به طور گسترده از نفت تولید می­شوند و به عنوان مواد اولیه برای تولید مواد مختلف مانند لاستیک­ها و شیلنگ­ها عمل می­کنند.

مشتقات اولفینی: مشتقات اولفینی مواد شیمیایی تولید شده از اولفین­ها مانند اتیلن و پروپیلن هستند. این مواد شیمیایی عبارتند از اتیلن اکساید، اتیلن گلایکول، پروپیلن اکساید و اکریلیک اسید. از اتیلن اکساید در تولید اتیلن گلایکول استفاده می­شود که در تولید الیاف پلی استر و پلاستیک استفاده می­شود. پروپیلن اکساید در تولید فوم­های پلی یورتان و پروپیلن گلیکول استفاده می­شود.

انواع مواد پتروشیمی

مشتقات آروماتیک: مشتقات آروماتیک مواد شیمیایی هستند که از مواد آروماتیک مانند بنزن و تولوئن تولید می­شوند. این مواد شیمیایی عبارتند از فنول، بیس­فنول A و کاپرولاکتام. از فنول در تولید رزین­ های پلی کربنات و اپوکسی استفاده می­شود. بیس­فنول A در تولید رزین­ های پلی کربنات و اپوکسی استفاده می­شود. از کاپرولاکتام در تولید نایلون استفاده می­شود.

متانول و فرمالدئید: متانول یک الکل ساده است که از گاز طبیعی یا زغال سنگ تولید می­شود. این ماده به عنوان ماده اولیه برای تولید فرمالدئید عمل می­کند که در تولید رزین، پلاستیک و منسوجات استفاده می­شود.

سایر مواد پتروشیمی: سایر مواد پتروشیمی تولید شده از نفت عبارتند از بوتادین، استیلن و متیلن کلراید. بوتادین در تولید لاستیک ­های مصنوعی مانند لاستیک استایرن-بوتادین و لاستیک پلی بوتادین استفاده می­شود. از استیلن در تولید مواد شیمیایی مختلف از جمله وینیل کلراید و اکریلونیتریل استفاده می­شود. متیلن کلراید به عنوان حلال و در تولید مواد شیمیایی مختلف از جمله فوم­ های پلی یورتان و مواد دارویی استفاده می­شود.

انواع مواد پتروشیمی

مواد پتروشیمی نقش مهمی در جامعه مدرن دارند، زیرا آنها اجزای تشکیل دهنده ساختار مواد و محصولات مختلفی هستند که ما هر روز از آنها استفاده می کنیم. در حالی که مواد پتروشیمی امکان پیشرفت ­های قابل توجهی را در فناوری و راحتی فراهم کرده­اند، اما این مواد اثرات زیست محیطی منفی مانند آلودگی و انتشار گازهای گلخانه­ای نیز دارند. برای صنعت مهم است که به نوآوری و توسعه روش­های پایدارتر برای تولید و استفاده از پتروشیمی ­ها ادامه دهد. علاوه بر این، برای مصرف کنندگان مهم است که اثرات زیست محیطی محصولاتی که استفاده می­کنند را در نظر بگیرند و در صورت امکان جایگزین-های پایدارتری را انتخاب کنند. این شامل کاهش مصرف و بازیافت محصولات ساخته شده از مواد تجدید ناپذیر و همچنین انتخاب محصولات ساخته شده از مواد تجدید پذیر و زیست تخریب پذیر است.

درخواست خرید و مشاهده محصولات

برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با محصولات ما و مشاوره رایگان با شماره 91002662-031 تماس حاصل فرمایید. 

:References

پیام بگذارید

دانلود دیتاشیت ترموپلاستیک الاستومر SIS 8161

برای دانلود اطلاعات محصول لطفا نام و شماره همراه خود را وارد نمایید. 

نام(ضروری)